Minns du Snake och Space Impact, två nostalgiska spel från Nokia. Det förstnämnda är Nokias mest kända spel, Snake, som gick ut på att styra en reptilvarelse som åt mat på skärmen. Medan den andra är Space Impact som var ett spel med en retrostilsgrafik där spelaren sköt ned rymdvarelser.
Nokia var en av de tidigaste mobiltelefontillverkarna och dominerade marknaden i början av 1990-talet. De var kända för sina ikoniska, tegelformade telefoner som var både hållbara och pålitliga. Vilket skiljer sig från dagens ömtåliga mobiltelefoner som kräver att du skyddar telefonen med skärmskydd, så skyddar du skärmen vid mobilspelandeoch dagligt användande, speciellt när det är dina barn som använder mobilen och knappt vill minska sitt mobilanvändande ens för en paus.
Nokia var även en innovatör inom mobilspel. 1996 introducerade Nokia sin första speltelefon, som gjorde det möjligt för människor att spela sina favoritspel i timmar i sträck – precis som de gör idag. Den här artikeln lyfter fram 2 klassiska spel som många människor älskade att spela när de växte upp – Snake och Space Impact.
Snake
De som var ägare till en Nokia har garanterat garanterat spelat det mytomspunna ormspelet Snake. Spelet släpptes år 1997 och inledde en ny era av mobilspel. Men det var inte förrän andra versionen år 2000 som Snake blev känt – världen över.
Snake från Nokia kombinerade en mycket enkel idé om en långsträckt reptilvarelse som rörde sig snabbare när den åt fler prickar på skärmen, men dog om den kolliderade med sig själv. Den enkla idén medförde till att unga såväl som äldre lärde sig reglerna och spelet. Faktum är att spelet var så pass populärt att Nokia återlanserade spelet med den nya Nokia 3310.
Space Impact
Det var inte bara slingrande ormar som var populära bland ungdomar på 90 och början av 2000-talet, Nokia hade också en egenproducerad mobilspelserie – Space Impact som oftast var förinstallerade på Nokia-enheterna. Dessa inkluderar bland annat Nokia 3410, 5510, Nokia 5210, Nokia 2100 och 6310.
Spelet var populärt på grund av dess retrostilsgrafik som påminde om äldre arkadspel. Vyn uppifrån av rymdskeppet gav spelaren en strategisk fördel gentemot utomjordiska inkräktare. Spelaren rörde sig fritt horisontellt eller vertikalt och förstörde utomjordingarna genom de olika vapen de hade till deras förfogande. Målet var att ta sig igenom alla nivåer utan att förlora alla liv och spelaren fick poäng för varje gång de dödade en fiende och förlorar poäng om deras skepp träffades.